راهنمای خرید تشک

توسط

در

تشک یک لایه نرم از جنس پشم یا پنبه است که روی زمین یا روی تخت برای آسودگی خواب آدمی جای می‌گیرد؛ به گونه‌ای که همگی بدن را دربرمی‌گیرد. امروزه بیش از 20 نوع تشک در برندهای بیسان، ایران خواب , خوشخواب , رویا , وگال , رویال , ویستر , لایکو – خواب شاپ و آسای در مدلهای تک نفره و دو نفره و هر کدام در 3 مدل اصلی فنری، فوم طبی با سفتی زیاد و فوم با سفتی متوسط و در نهایت مدلهای آرگونومیک هوشمند با قابلیت تنظیم فرورقتگی داخل توشک با بدن فرد در بازار ارائه میشوند. انتخاب تشک مناسب تاثیر بسیاری در آسایش خواب افراد دارد و حتی در سلامتی ستون فقرات افراد در بلند مدت نیز بسیار موثر است.

افراد کهنسال و یا افراد دارای مشکلات در ستون فقرات همیشه از انواع طبی باسفتی بالا استفاده میکنند. البته امروزه این تشک ها نیز دارای سفتی سطحی مناسبی هستند که موجب آسایش خواب در این گروه از افراد میشود. نمد، فنر، موکت، یونولیت و فوم ازجمله مواد تشکیل‌دهنده تشک‌ های ایران خواب هستند، در حالی که تشک‌های معمولی فقط از فنر تشکیل شده‌اند یا ابر و یا مواد‌پرکننده مانند پر و پشم در آنها وجود دارد. ارتفاع در تشکهای معمولی مسئله مهمی نیست و ارتفاع همه تشکهای معمولی معمولا 22 سانتی متر است. البته این ارتفاع بمرور زمان با ضعیف و جمع شدن فنرها تا 5 سانتی متر هم کاهش می یابد.

ولی برای تشکهای طبی ارتفاع نکته طراحی مهمی است و معمولا از حداقل 5 لایه فوم و هم سه لایه بافت نرم تشکیل شده است و ممکن است بصورت دوبل و یا تک تولید شوند. متداولترین نوع همان انواع فنری یا کلاسیک است. در انتخاب تشک باید به مسایل بهداشتی آن نیز توجه فراوان داشته باشید. تهویه مناسب در تشک مانع از رشد باکتریها و قارچ های بی هوازی میشود. هرگز تشک را بدون ملافه استفاده نکنید و هر 6 ماه یکبار نسبت به شستشو و یا ضد عفونی کردن آن اقدام کنید. تشکهای طبی باید دارای قابلیت تهویه خوبی باشند و حرارت را در خود ذخیره نکنند و در تابستان خنک باشند. بهتر است از انواع با الیاف طبیعی استفاده شود. طول تشکها معمولا 202 سانتی متر است ولی بسته به قد شما باید طول مناسب را انتخاب کنید تا جایی که 15 سانتی متر از قد شما بلندتر باشد.

تشک مناسب برای افراد با وزن کم

انواعی که در آنها از الیاف طبیعی و پنبه استفاده میشود برای افراد زیر 90 کیلو گرم بسیار ایده آل است و تا 3 سال عمر میکنند. استفاده زیاد و طولانی بیش از 3 تا 5 سال برای افراد توصیه نمیشود زیرا تشک کارایی لازم را ندارد و مرکز انتشار آلودگیهای میکروبی می شود. برخی از انواع تشکهای فنری دارای فنر بسیار قوی میباشند و مانند تشک طبی سفت میباشندو از اینرو آنها را فنری-طبی مینامند. نوع خاصی از تشکها نیز در واقع یک بالشتک بزرگ بادی هستند و در حالت عادی فسار باد داخل آنها 2 تا 2.5 برابر فشار هوا است ولی اگر این فشار به 3 تا 3.5 افزایش یابد میتوان بعنوان تشک طبی از آن استفاده کرد.

در كشور ما برندهایی مثل soft، best night و good sleep از برندهای خارجی هستند كه بازار تشك‌ های بیسان را در دست گرفته‌اند اما آنقدر برندهای ایرانی در بین مخاطبان طرفدار دارند كه دیگر كسی از برندهای خارجی خرید نمی‌كند. برندهای ایرانی كیفیت بالا را با قیمتی مناسب در اختیار مخاطبان می‌گذارند. برندهای ایرانی مثل: بیسان، ایران خواب، رویا، لایكو، خوشخواب و… از بهترین برندهای ایرانی هستند. البته برندهای خارجی نیز طرفداران خاص ودش را دارد. گارانتی تشک ها حداقل باید 2 سال باشد و در برخی انواع گرانتر تا 3 سال نیز گارانتی دارد. قیمت متداول تشکهای ایرانی برای انوع تک نفره 150 تا 900 هزار تومان و برای دو نفره تقریبا دو برابر است. برندهای محبوب تشک در ایران تشک ایران خواب، بیسان، خوشخواب، تشک رویا، تشک ویستر، تشک برن، تشک رویال ، تشک تارکان یاتاک، تشک پلی تاپ، تشک وگال، تشک دنلپ، تشک پلاس، روتختی ویولت، تشک داتیس، تشک رویال آسایش، تشک میترا میباشند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *